Kelet-Németország

2021.már.18.
Írta: prokee 2 komment

Fogalmak: Mufuti, azaz a Mufasz

A Mufuti az NDK egyik szimbóluma lehetne. Hangzása ellenére nem valami kedves, puha aranyhörcsög vagy nyuszika egy kelentémet meséből. Jelentése Multifunktionstisch, magyarul multifunkciós asztal. A Sonnenallee (Napsugár Sétány) című filmből szerzett "világhírnevet", de legalábbis némi ismertséget az egykori NDK-n kívül. A magyar szinkronban a zseniális Mufasz kifejezést alkották meg, ami áthallásaival együtt is tökéletes választás.

Megszületését az inspirálta, hogy - Magyarországon sem ismeretlen módon - a panelházak belső tere elég szűkösnek bizonyult, így felmerült az igény olyan bútorok gyártására, amelyek viszonylag kis helyet foglalnak, és eközben több bútor szerepét is átveszik. A Mufuti megalkotásához az a gondolat vezetett, hogy egyetlen asztal használható legyen dohányzó- és étkezőasztalként, és a gyerek is tanulhasson rajta.

Magasságában állítható, az asztallap széthúzható és - egyes kivitelekben - tanuláshoz megdönthető.

Fogalmak: VEB

Az NDK egyik jellemző kifejezése a VEB. Aki sosem járt ott, de birtokolt valamilyen keletnémet ipari terméket, legyen az akár egy hajszárító, vagy egy Trabant, könnyen találkozhatott már ezzel a rövidítéssel, amelynek természetesen nincs köze az internethez, hiszen szimpla v-vel írják.

A VEB jelentése Volkseigener Betrieb, azaz Népi Tulajdonú Üzem.

Ahogyan a keleti blokk legtöbb országában, így az NDK-ban is jórészt népi (=állami) tulajdonba mentek át a termelőeszközök, ennek a tulajdoni formának a jelzése volt a VEB.

Jellemző az országra, hogy a népi tulajont annyira komolyan vették, hogy az önkormányzati épületek telekkönyvi kivonatába a legtöbbszö nem került be tulajdonosként mondjuk Großenhain község tanácsa, egyszerűen csak beleírták, hogy Eingentum des Volkes, azaz a Nép Tulajdona.

Villáminfó: Német Birodalmi Vasút

Az NDK teljes fennállása alatt az állami vasút a háború előttről megörökölt Deutsche Reichsbahn, azaz Német Birodalmi Vasút nevet használta. Viszonylag furcsa ez egy szocialista-kommunista, de főleg antiimperialista államban, és bizonyára szívesebben átnevezte volna a pártvezetés Vörös Békevasútra, Ernst Thällmann Szocialista Szellem Vonathálózatra, vagy Sztálin Vasököl Népi Tulajdonú Vaspálya Társaságra.

Mégsem tették, és ennek oka a Jaltai Konferencián elfogadottakban gyökeredzik. Ott ugyanis abban egyeztek meg a négy szövetséges ország vezetői, hogy a megszállt Németország szektorhatárain áthaladó vonatközlekedést a Deutsche Reichsbahn (DR) biztosítja.

Berlin felosztásakor a DR székhelye a keleti részre esett (az egykori Nordbahnhof pályaudvar környékére), így a szovjet megszállók gyorsan zsebrevágták a vasúttásrsaságot, az NDK megalakításakor pedig átadták az új államnak, biztosítva ezzel nem csupán a szektorhatárokon átívelő forgalom ellenőrzését, de az abból kitermelt jelentős bevételt is.

Ez rendes, értékes fizetőeszközben realizált bevételt jelentett, nem a keletnémet játékpénzben számolták el, így érthető, hogy nem kívántak erről lemondani. Ehhez azonban meg kellett tartaniuk a nevet, és így is tettek egészen az NDK felbomlásáig.

Mi az az NDK?

Az NDK, szép hivatalos nevén a Német Demokratikus Köztársaság, a köznyelvben gyakran csak Kelet-Németország, egy 1949. október 7. és 1990. október 3. között fennállt államalakulat, amely a mai Németország öt tartományát (Mecklenburg-Elő-Pomeránia, Brandenburg, Szász-Anhalt,Türingia, Szászország) és fővárosát, Berlint foglalta magában. Németország másik felében ezalatt az NSZK, a Német Szövetségi Köztársaság, vagy Nyugat-Németország létezett.

ddr_map.jpgNémetország mai térképe a mai tartományok határaival. Zölddel az egykori NSZK, kékkel az egykori NDK területe.

A múlt századi történelemben, politikában jártasabbak már fel is kapták a fejüket Berlin említésére, és nagy levegőt vettek a kommenteléshez, hogy jelezzék, Berlin nem volt az NDK része, és bizonyos értelemben igazuk is van, de erre majd egy későbbi posztban visszatérünk, többször is.

Tovább
süti beállítások módosítása